• Home
  • Insights
  • UK construction industry plans to significantly reduce plastic

8/23/2019 - Posted in  Engineering

UK construction industry plans to significantly reduce plastic

Our expert's opinion

"Due to the oil attack in Saudi Arabia (14/09/2019), the prices of crude oil have risen globally by approximately ten percent. Economists have been speculating its effects on the Belgian economy. Surprisingly, the attack will not have any direct consequences on our economy. This is due both to the fact that Belgium possesses a strategic oil stock and thereby that our country has a diversity of oil import countries (for example Saudi Arabia, Russia, Africa, etc.). Saudi Arabia accounts “only” for seventeen percent of our total oil import and is consequently the second most important country in oil import for Belgium after Russia (34%). What the long-term consequences on our economy will be is unclear, but it promises to be a mix of different factors such as supply and demand. 

Which long-term consequences do you think the oil attack in Saudi Arabia will have on the Belgian economy?"

- Lisa Blockx, Associate Consultant


De olieprijzen stijgen: gaat u dat voelen aan de pomp en in uw portemonnee?

Op de eerste handelsdag na de aanval op twee grote Saudische olie-installaties zijn de prijzen van ruwe olie flink gestegen. Die stijging bedraagt momenteel zo'n 10 procent. Maar wat betekent de opschudding op de financiële markten voor de Belgische consument? Doemt het spook op van de autoloze zondagen zoals tijdens de beruchte oliecrisis van 1973? Gaan we dieper in de portemonnee moeten tasten aan het tankstation? 

Nee, we zullen niet meteen drooggelegd worden. Minder olie uit Saudi-Arabië heeft geen gevolgen voor de bevoorrading in ons land.

"België heeft een strategische bevoorrading aangelegd om dergelijke problemen te kunnen opvangen, mocht er écht een tekort zijn,
we hebben ook een diversiteit aan importgebieden, zoals Saudi-Arabië, Rusland, de Noordzee en Afrika."

Jean-Benoît Schrans

Belgische Petroleum Federatie

Belangrijkste leveranciers 

Saudi-Arabië is niet onze belangrijkste leverancier van aardolie. "De invoer vanuit Saudi-Arabië vertegenwoordigde vorig jaar 17%. Het is het tweede importland voor België, ná Rusland met ongeveer 34%", aldus Schrans. Hij wil zich niet meteen uitspreken over een prijsstijging aan de pompen. "We moeten de komende dagen afwachten hoe alles evolueert om te zien of het enige impact gaat hebben. Veel factoren spelen een rol, onder meer het mechanisme van vraag en aanbod." 

 

 

Wat kan de markten doen kalmeren?

"Vraag is of de stijging van de olieprijzen zich de komende weken doorzet? Is dat zo, dan zal de consument dat normaal gezien voelen aan de pomp. De aanslagen zijn een indirecte belasting op de Belgische consument."

Tom Simonts

Econoom KBC

De Amerikaanse president Donald Trump probeert de kalmte op de financiële markten te bewaren door de nationale oliereserves, goed voor 700 miljoen vaten olie, beschikbaar te stellen.

"In strategische zin kalmeert dat de beurzen niet, want de spanningen tussen de VS en Iran lopen al een tijdje op. Je hebt er een potentieel kruitvat. Als een groot olieland als Saudi-Arabië effectief een substantiële verkleining van het aanbod heeft (door een aanslag), dan kan je voor maanden, misschien zelfs voor een jaar minder aanbod hebben. Nu heb je ook minder vraag naar olie omdat de economie vertraagt. Maar als het een structureel probleem blijkt en het escaleert, dan zijn oliereserves goed, maar meer dan tijdelijke aanpak zou dat niet mogen betekenen."

De markten zullen pas kalmeren, vermoedt econoom Simonts, als er gepraat wordt. "Door ontspanning, door misschien vrede tussen de VS en Iran. Maar we hebben al gezien dat de VS met niemand vrede wil, niet met China en niet met Iran. We moeten realistisch zijn. Dit is een zeer negatief gegeven voor de olieprijs."   

Prijs van stookolie stijgt als eerste

Brafco, de Belgische Federatie van Brandstoffenhandelaars, acht de kans groot dat we de stijging van de olieprijs zullen merken aan de pomp. Hoeveel diesel en benzine duurder zullen worden, is moeilijk in te schatten.

"De prijs aan de pomp is afhankelijk van heel wat factoren. Van de slotkoersen, maar ook van de prijs van de dollar.
Maar zoals het er nu naar uitziet, zal de impact niet catastrofaal zijn." 

Johan Mattart 

 Brafco

Dat is ook het gevolg van een aantal drempels die zijn ingebouwd bij de berekening van de maximumprijzen aan de pomp in ons land, zoals vastgelegd in een programmaovereenkomst en becijferd door de federale overheidsdienst Economie. "Grote stijgingen worden zo afgevlakt", legt Mattart uit. Prijsstijgingen aan de pomp zullen hierdoor pas later deze week - donderdag of vrijdag - merkbaar zijn.

Stookolie 

Dat geldt niet voor de prijs van stookolie. Die gaat onmiddellijk mee met de internationale markten. Morgen volgt nog een kleine daling, omdat rekening wordt gehouden met de slotkoers van vorige vrijdag. Maar vanaf woensdag zal de impact van de aanvallen op Saudi-Arabië wel al merkbaar zijn voor stookolie.

 

Bron: VRT NWS

Other insights in Engineering