• Home
  • Insights
  • Move towards more sustainability for PepsiCo

30/10/2018 - Posted in Food & Beverage

Move towards more sustainability for PepsiCo

Our expert's opinion

"This year has been a tipping point towards a more environmental friendly world. There have been international cooperations and technical solutions to clear the seas from the "plastic soup" and the European Union just now decided on a prohibition of certain types of "small plastics", such as bottel caps. 

This trend pushes big organizations to think differently about their production processes, the products themselves and their position in the market. 
The acqusition of Sodastream by PepsiCo is a good example. PepsiCo, who not so long ago pushed to keep plastic bottle caps on the market, now takes over a complete plastic free and reusable brand to reposition themselves and move towards a more substainable future in food packaging."

- Lien Vertommen, Branch Director

PepsiCo doet overname van SodaStream International Ltd.


PepsiCo voegt duurzaam bruiswatermerk SodaStream toe aan wereldwijde portfolio.

New York (VS) en Tel Aviv (Israël) – PepsiCo, Inc. (NASDAQ: PEP) en SodaStream International Ltd. (NASDAQ / TLV: SODA) hebben vandaag aangekondigd dat zij een overeenkomst hebben gesloten waarbij  PepsiCo heeft ingestemd om alle uitstaande aandelen van SodaStream voor 144 dollar per aandeel te verwerven.

“PepsiCo en SodaStream zijn een inspirerende match”, zegt Indra Nooyi, Voorzitter en CEO van PepsiCo. “Daniel en zijn team hebben een buitengewoon bedrijf opgebouwd dat consumenten de mogelijkheid biedt om fantastisch lekkere drankjes te maken en tegelijkertijd de hoeveelheid geproduceerd afval te verminderen. Die focus is goed afgestemd op onze filosofie om meer voedzame producten te maken en onze ecologische voetafdruk te beperken. Samen kunnen we onze gedeelde visie van een gezondere, meer duuzame planeet bevorderen.”

Daniel Birnbaum, CEO van SodaStream: “Vandaag is een belangrijke mijlpaal in het SodaStream-verhaal. Dit is een bevestiging van onze missie om consumenten over de hele wereld gezonde, eenvoudige en milieuvriendelijke drankoplossingen te bieden. We zijn vereerd om door PepsiCo te worden gekozen voor de thuisbereiding van dranken, en zo de consument meer keuzes te bieden. Ik ben verheugd dat ons team toegang heeft tot de enorme mogelijkheden en middelen van PepsiCo om ons naar het volgende niveau te brengen. Dit is geweldig goed nieuws voor onze klanten, medewerkers en retailpartners over de hele wereld.”

De sterke distributiemogelijkheden van PepsiCo, het wereldwijde bereik, R&D, de ontwerp- en marketingexpertise, gecombineerd met het gedifferentieerde en unieke productassortiment van SodaStream, geven het bruiswatermerk een sterke positie voor verdere expansie en innovatie. De transactie is een volgende stap in PepsiCo’s wil om gezondheid en welzijn te bevorderen door middel van milieuvriendelijke, betaalbare en gebruiksvriendelijke drankoplossingen.

Onder de voorwaarden van de overeenkomst tussen PepsiCo en SodaStream heeft PepsiCo ermee ingestemd om alle uitstaande aandelen van SodaStream International Ltd. te kopen voor 144 dollar per aandeel, in een transactie ter waarde van 3,2 miljard dollar. De overname werd unaniem goedgekeurd door de Raden van Bestuur van beide bedrijven. De closing wordt verwacht tegen januari 2019.

Goldman Sachs trad op als financieel adviseur van PepsiCo bij deze transactie. Centerview trad ook op als financieel adviseur voor PepsiCo. Gibson, Dunn & Crutcher LLP fungeerden als lead counsel voor PepsiCo, Davis Polk & Wardwell LLP als Amerikaanse belastingadviseur en Herzog, Fox & Ne'eman als Israëlische juridisch adviseur. Perella Weinberg Partners trad op als financieel adviseur voor SodaStream en White & Case LLP trad op als juridisch adviseur van SodaStream en Meitar Liquornik Geva Lesham Tal als Israëlische juridisch adviseur.

 

Source: Sodastream

Other insights in Food & Beverage