2/28/2018 - Posted in  Engineering

MIVB chose Volvo for new hybrid busses

Our expert's opinion

"The announcement that Volvo will only produce electric or hybrid cars from 2019 on shows that they are investing a lot in our environment. This is also apparent from the fact that the board of directors of the Brussel's public transport company MIVB has chosen Volvo - their prototype achieved the best overall results for all evaluation criteria - to supply the new hybrid standard busses."

- Stéphanie Guillé, Senior Associate

Volvo gaat hybride standaardbussen leveren aan de MIVB


De raad van bestuur van de Brusselse openbare vervoersmaatschappij heeft voor Volvo gekozen om de nieuwe hybride standaardbussen te leveren. Hiervoor werd een raamakkoord afgesloten.

De raad van bestuur van de Brusselse MIVB heeft een raamakkoord afgesloten voor 5 jaar met het bedrijf Volvo voor de studie, de bouw en de levering van hybride standaardbussen met lage vloer (voertuigen, vervangstukken, onderhoud van de elektriciteits­opslag­systemen en de com­ponen­ten van de tractieketting).

De overeenkomst omvat alvast een eerste bevestigde bestelling van 90 voertuigen, onder voorbehoud van een standstill-periode. Het gaat om een bestelling van 42,5 miljoen euro zonder btw (aankoop voertuigen en opties).

Om de keuze te maken testte de MIVB gedurende acht weken in de zomer van 2017 drie hybride standaardbussen van verschillende merken. Het prototype van de Volvo (identiek aan deze die zullen worden geleverd binnen het raamakkoord), behaalde de beste globale resultaten voor alle evaluatiecriteria.

De hybride standaardbussen hebben een elektrische en een thermische motor. De elektrische motor wordt gevoed door batterijen die automatisch worden herladen tijdens de remfases van het voertuig. Ze worden dus niet herladen door een externe elektrische bron. De thermische motor beantwoordt aan de Euro 6-norm. Dat is de strengste anti-vervuilingsnorm.

De hybride bussen verbruiken minder brandstof. Ze vervuilen minder (minder CO, minder fijne stofdeeltjes, enz.) en maken minder lawaai. Allemaal voordelen dus voor de levenskwaliteit van de Brusselaars.

De eerste hybride standaardbussen worden eind 2018 geleverd. De MIVB voorziet dat 50 tot 60 bussen geleverd worden binnen dit en het einde van het jaar. Een volgende bestelling van 145 gelede bussen wordt momenteel voorbereid.

 

Source: Engineeringnet

Other insights in Engineering